Vi har begynt å blogge igjen etter en liten pause. Oppgaven vi har fått utdelt denne gangen er å oppsummere hovedinnholdet i en kronikk skrevet av lederen for elevorganisasjonen, Alex Fjeldavli. Tittelen på teksten er" Hvor er den profesjonelle elev?". Hvis dette var av interesse så finner du kronikken her
Høsten «25. oktober.2012» ble det publisert en kronikk fra elevorganisasjonens leder, Axel Fjeldavli, kalt «Hvor er den profesjonelle elev». Teksten handler om at det ikke bare er lærernes ansvar, men også elevens ansvar hvorvidt de lærer noe på skolen. Eleven må ha ansvar for sin egenlæring samt være profesjonelle, og med profesjonell så handler det ikke om å tjene penger.
Fjeldavli
har et meget godt poeng om at elevene må stå ansvar for egenlæring og at det
ikke bare er lærerens ansvar. Eleven må selv komme med en bra innstilling til
læring, det blir utrolig vanskelig å lære fra seg noe hvis eleven ikke vil ta
ting til seg. Eleven må klare å jobbe med fagene selvstendig med hjelp fra
læreren, der er jeg helt enig. Eleven selv må klare å fokusere på sitt eget
arbeid hvorvidt eleven lærer eller ikke er ens egen problem. Det blir ikke
riktig å hive alle beskyldningene på elevene, lærerne må også klare å ha et
program som er interessant og lærerikt. Jeg tror at hvis lærerne varierer programmet
f.eks. moderniserer måten å lære på slik at eleven får en relasjon, det kan være en strategi
som kan gjøre at elevens iver øker og at de får et større fokus på fagene.
Potensialet ville økt, og at elevene ville fulgt bedre med i timen.
Fjeldavli
skriver også at det er gode lærere som gjør elevene gode, jeg er forholdsvis
enig. For at elevene skal få motivasjon så er læreren utrolig viktig, hvis
læreren brenner for hva de gjør så blir det mye lettere for eleven å lære. Selv
så blir jeg mer inspirert til å lære når læreren selv viser engasjement.
Lærerne
må klare å tro at eleven kan jobbe selvstendig og eleven må vise at de kan
jobbe selvstendig, kommunikasjon tror jeg er det viktigste punktet. Uten
kommunikasjon så tror jeg det kan bli vanskelig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar